Audyt informatyczny to jedno z najważniejszych usług, które pozwala na ocenę stanu IT w firmie. Co to takiego jest? Dla kogo jest taka usługa i kiedy warto taki audyt przeprowadzić? O tym przeczytasz w poniższym artykule, który powstał na podstawie filmu opublikowanego na kanale „Niezawodne IT”. Możesz obejrzeć cały odcinek, klikając w baner poniżej:
Kiedy przeprowadzić audyt informatyczny?
Najczęściej firmy zastanawiają się nad przeprowadzeniem audytu informatycznego w trzech przypadkach:
Po pierwsze, gdy właściciel firmy sam zarządza obszarem IT i chce sprawdzić, czy nie ma w nim jakichś niedopatrzeń. Po drugie, gdy w strukturze JEST zatrudniona osoba od IT, ale raz na jakiś czas firma chce sprawdzić, czy obszar informatyczny jest odpowiednio zadbany i że wszystko jest w nim ok. Po trzecie, gdy firma musi wprowadzić jakieś zmiany w swoim IT – na przykład w związku z nowymi przepisami. I wtedy w ramach przygotowania, taki audyt się wykonuje.
Czym jest audyt informatyczny?
Najprościej można go nazwać pewną formą diagnozy, która wykrywa słabe punkty systemu informatycznego i pozwala naprawić je przed wystąpieniem awarii lub incydentu. Bo jeśli dojdzie już do awarii, to wtedy jest już za późno. Trzeba zajmować się naprawianiem problemu i wydawać pieniądze, a po prostu można tego uniknąć.
Jak powszechnie wiadomo, lepiej jest zapobiegać, niż leczyć – i właśnie w tym pomaga audyt. Pomaga znaleźć w IT wszystko to, co może pójść nie tak.
A jak wygląda sam proces?
Podczas audytu analizujemy wszystkie systemy informatyczne w Twojej firmie. Polega to na tym, że jeden z inżynierów Global IT, który przez lata swojej pracy widział przynajmniej kilkanaście firm podobnych do Twojej, weryfikuje po kolei obszary, takie jak: komputery, szyfrowanie dysków, oprogramowanie antywirusowe, serwery czy kopia zapasowa. Weryfikuje czy Wasze licencje na oprogramowanie są odpowiednie, szuka ewentualnych luk w zabezpieczeniach, sprawdza, czy wykonujecie aktualizacje… i wiele, wiele innych, w zależności od wielkości Twojej firmy, złożoności jej systemu IT, ale też od branżowych uwarunkowań – bo czego innego potrzebuje firma e-commerce, a czego innego firma TSL.
Raport po przeprowadzeniu audytu IT
Po takiej weryfikacji w Twoje ręce trafia raport, który obrazuje stan zdrowia Twojej organizacji, jeżeli chodzi o IT. Taki raport określa najbardziej newralgiczne punkty, w których coś może pójść nie tak. I zawiera też rekomendacje do wdrożenia zarówno dziś, jak i plan wdrożenia zmian w dłuższej perspektywie czasu.
Taki raport z audytu odpowiada tak naprawdę na kilka pytań:
- Jaka jest kondycja całej infrastruktury informatycznej w Twojej firmie? Czy system jest wydajny? Czy można tą aktualną sytuację jakoś poprawić?
- Czy Twój system IT jest bezpieczny? Czy istnieją jakieś luki w zabezpieczeniach? Jakie zagrożenia mogą wpłynąć na Twoje dane i systemy?
- Czy kopie zapasowe działają prawidłowo? Czy w ogóle są wykonywane?
- Czy efektywnie wykorzystujesz wszystkie posiadane narzędzia i rozwiązania IT?
- Czy wszystkie licencje na oprogramowanie są zgodne i aktualne?
- Czy dostęp do Twoich danych jest właściwie zabezpieczony?
A te pytania to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej.
Audyt to często pierwszy, dobry krok do poprawienia bezpieczeństwa i wydajności Twoich systemów IT. I jeżeli planujesz na przykład współpracę z firmą świadczącą usługi podobne do naszych, to najprawdopodobniej będzie to też dobry sposób na to, aby ta firma poznała Twój system od podszewki.
Myśl przewodnia audytu jest taka, że nie sztuką jest rozwiązywać problemy, a im zapobiegać. I audyt jest właśnie takim narzędziem, które pozwoli w ten sposób pracować.
Kiedy warto przeprowadzić audyt informatyczny? Zestaw sygnałów.
Być może zastanawiasz się, czy audyt IT to coś dla Ciebie. Więc oto kilka sygnałów, które być może Ci trochę pomogą.
Po pierwsze, audyt warto wykonać, kiedy chcesz określić stan zdrowia Twojego systemu IT. Czyli gdy chcesz sprawdzić, co działa dobrze, gdzie są ewentualne braki i czy cały system jest dobrze zaopiekowany.
Po drugie, gdy chcesz znaleźć newralgiczne punkty systemu. Czyli chcesz poznać słabe strony infrastruktury, zobaczyć gdzie są potencjalne luki i chcesz je zabezpieczyć.
Po trzecie, chcesz podnieść wydajność systemu i zastanawiasz się od czego powinieneś zacząć. Odpowiedzią jest właśnie audyt, za pomocą którego stwierdzisz aktualny stan systemu i sprawdzisz, co możesz poprawić.
Co jeszcze świadczy o tym, że powinieneś wykonać audyt IT?
Po czwarte, chcesz sprawdzić czy firma jest zgodna z jakimiś regulacjami prawnymi – na przykład dyrektywą NIS2. Dzięki audytowi upewnisz się, czy Twoje systemy są dostosowane do nowych wymagań i unikniesz potencjalnych kar.
Po piąte, gdy chcesz skontrolować koszty. Jeśli w firmie pojawia się potrzeba optymalizacji wydatków na IT, audyt pomoże zidentyfikować nieefektywne obszary i zaproponować oszczędności. Może to dotyczyć np. kosztów licencji, serwisów zewnętrznych czy zarządzania infrastrukturą.
Po szóste, chcesz wdrożyć jakieś nowe oprogramowanie, sprzęt, rozwiązanie chmurowe – i wtedy audyt informatyczny pozwoli Ci się upewnić, że istniejąca infrastruktura jest odpowiednio przygotowana na nowe wdrożenia.
I teraz siódmy, ostatni na liście sygnał. Dużo mówimy o samej organizacji, ale warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Audyt nie jest tylko DLA ORGANIZACJI, ale jest też DLA CIEBIE: DLA WŁAŚCICIELA. Bo ostatni sygnał jest taki, że jeżeli chcesz zmniejszyć swoje OSOBISTE ryzyko, to taki audyt powinieneś przeprowadzić w firmie.
Bo podczas takiego audytu możesz wykryć różne nieprawidłowości – na przykład nieprawidłowości w licencjach na oprogramowanie. I musisz wiedzieć, że za tego typu niezgodności odpowiada osobowo zarząd spółki. Odpowiadasz za nie TY. Nie Twój informatyk, ani nie firma, która Cię obsługuje.
Jakie problemy najczęściej udaje się wykryć podczas audytu?
My najczęściej zalecamy, żeby audyt informatyczny przeprowadzić w firmach, w których jest mniej więcej dziesięć stanowisk komputerowych w górę. W mikro firmach raczej nie ma potrzeby przeprowadzania audytu.
Istnieje kilka największych, najbardziej powszechnych problemów, które udaje nam się wykryć podczas audytów:
Po pierwsze, bardzo często wykrywamy, że polityka kopii zapasowych w firmie nie działa. Inżynier stwierdza, że ogólnie JEST system do robienia kopii zapasowej, ale okazuje się, że polityką backupową nie są objęte wszystkie dane firmy. I teraz pytanie, która część danych ma kopię, a która nie?
Po drugie, zdarza się też kopia zapasowa działa prawidłowo, ale nie jest w żaden sposób weryfikowana. Mieliśmy takie przypadki, że nasz inżynier robił audyt i pytał się, kiedy testowo były odtwarzane te kopie zapasowe i okazywało się że… nigdy. I w takim wypadku, po co nam zielony checkbox, że kopia zapasowa została wykonana, skoro nie mamy pewności, że ona zadziała kiedy będzie nam potrzebna?
Identyfikacja słabych punktów systemu i nie tylko
Po trzecie, często znajdujemy też słabe punkty dotyczący bezpieczeństwa Z ZEWNĄTRZ, bo niektóre firmy udostępniają swoje usługi „na świat” bez dodatkowych zabezpieczeń. Tak jest np. z systemem monitoringu – jeśli udostępniasz go bez żadnej kontroli, to ktoś może dostać się do Twoich zasobów sieci, używając do tego kamery.
Po czwarte, praca zdalna. Pandemia spowodowała to, że nagle firmy musiały bardzo szybko się na nią przełączyć. Więc tak naprawdę “na kolanie” nadawano pracownikom dostępy do systemów i udostępniano zasoby firmowe bez większego przemyślenia – co skutkowało tym, że nie szły za tym żadne zabezpieczenia. I nikt w firmie nie zdaje sobie sprawy z błędów, które ktoś popełnił parę lat temu.
Problemy z oprogramowaniem i brak aktualizacji
Po piąte, wykrywamy problemy z oprogramowaniem. Zdarza się, że Klient posiada programy antywirusowe, ale nikt ich nie zainstalował na wszystkim komputerach. Z jednej strony jest to luka bezpieczeństwa, a z drugiej strony – nieefektywne wykorzystanie zasobów. Bo taka firma nie wykorzystuje oprogramowania, za które przecież płaci.
I po szóste, powszechny jest brak aktualizacji, które służą do tego, żeby podnosić bezpieczeństwo i „łatać” luki bezpieczeństwa. A to nie dotyczy tylko systemu operacyjnego w komputerze, bo w tym wypadku Windows średnio raz w miesiącu wymusza na użytkowniku aktualizacje. Ale to dotyczy też wielu innych urządzeń: switchy, routerów, UTM-ów… One również wymagają aktualizacji, a nie każda firma te aktualizacje robi i zostawia “furtki” dla cyberprzestępców.
Podsumowanie
I to byłyby najpowszechniejsze problemy, które wykrywamy. Mamy nadzieję, że artykuł pomógł Ci zrozumieć, na czym polega audyt IT i wiesz już, czy być może w Twojej firmie warto go przeprowadzić.
Jeśli po tym wszystkim nadal masz wątpliwości i chciałbyś sprawdzić, jak wygląda sytuacja w Twojej firmie, albo może masz jakiekolwiek pytania o audyt, to mamy dla Ciebie propozycję. Zapraszamy na bezpłatną konsultację informatyczną. Podczas takiej konsultacji dowiemy się trochę więcej o Twojej firmie i sprawdzimy, czy przeprowadzenie audytu będzie w Twoim wypadku zasadne.
Jeśli chcesz z nami porozmawiać, to skorzystaj z bezpłatnej konsultacji:





