autor: Damian Płotka

 

Czy sprzęt informatyczny rzutuje na wydajność pracowników? Czy może on należeć do czynników, które decydują o efektywności działania całej organizacji?

Właściwie dobrany, zainstalowany i działający sprzęt jest podstawowym warunkiem, który wpływa nie tylko na komfort wykonywania codziennych obowiązków, ale też na poziom bezpieczeństwa danych i zasobów firmy! W końcowym rozrachunku jest to jeden z czynników, które przekładają się na wymierne korzyści lub straty dla przedsiębiorstwa. Jak zatem wybrać odpowiednie urządzenia dla swojej firmy? Co wziąć pod uwagę podczas ich zakupu i kiedy nadchodzi czas na wymianę sprzętu w swojej organizacji?

Czas na wymianę sprzętu!

Sprzęt informatyczny, jaki posiadają firmy w swojej infrastrukturze, to nie tylko komputery stacjonarne, laptopy czy drukarki. Do tej kategorii zaliczają się też serwery oraz urządzenia sieciowe. Wszystkie razem tworzą spójny organizm, który umożliwia przedsiębiorstwom sprawne działanie i realizację codziennych zadań. Jeśli wszystko działa bez zarzutu, to przeważnie nie myślimy o konieczności wprowadzenia zmian w posiadanej infrastrukturze. Jak jednak rozpoznać moment, w którym dobrze by było wymienić poszczególne jej elementy? Czy istnieją sygnały, inne niż definitywna awaria urządzenia, które mogą wskazywać na konieczność wymiany?

Każde urządzenie w inny sposób sygnalizuje nam – użytkownikom, że nadszedł już czas na zmianę. W przypadku sprzętu stosowanego w codziennej pracy (takiego jak np. komputery służbowe lub laptopy) czynnikiem decydującym powinien być feedback użytkowników dotyczący działania ich narzędzi pracy. W przypadku komputerów (zarówno stacjonarnych, jak i laptopów) sygnałem będzie wolniejsze działanie urządzenia lub częste zawieszanie się. Sygnałami wskazującymi na konieczność wymiany serwerów firmowych będzie ich sprawność. Tą zauważymy m.in. w czasie, jaki będzie potrzebny użytkownikom do uruchomienia programów bazodanowych (np. Optima, Symfonia). Malejąca wydajność serwerów przekłada się na spadek tempa pracy.

Zwrócenie uwagi na komunikaty, jakie wysyła nam sprzęt poprzez swoje działanie, znacznie ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto regularnie kontrolować stan urządzeń, aby mieć możliwość reakcji na pojawiające się problemy. Pomoże to w zachowaniu efektywności działania pracowników i zaoszczędzi im zbędnych nerwów, jakie wiązałyby się np. z problemami w obsłudze poszczególnych urządzeń. Regularna weryfikacja kondycji infrastruktury pomoże też firmie w uniknięciu poważniejszych awarii, które mogłyby się wiązać nawet z całkowitym wstrzymaniem jej pracy.

Czym się kierować, podczas wyboru sprzętu?

Do głównych czynników, decydujących o wyborze sprzętu dla danego pracownika, należą tak naprawdę: jego potrzeby oraz specyfika pracy. Zupełnie innych parametrów komputera będzie potrzebował grafik, a innego pracownik biurowy. Wśród czynników technicznych podczas wyboru stacji roboczej lub laptopa dla pracownika, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim właściwości: procesora, pamięci, dysku oraz karty graficznej. Jak to wygląda w praktyce? Sprzętem optymalnym dla pracownika biurowego będzie komputer o pamięci RAM wynoszącej ok. 8GB, który sprawnie będzie się uruchamiać i działać. Dla pracowników działu marketingu oraz grafików wymagania będą już inne. Z uwagi na codzienne zadania, jakie wykonują, warto zainwestować w komputer, który cechuje się pamięcią RAM rzędu 16GB oraz wyższymi parametrami karty graficznej. Technolog, aby móc cieszyć się komfortowymi warunkami pracy, będzie potrzebować komputera z dedykowaną kartą graficzną oraz pamięcią RAM o wielkości min. 16GB.

Wybierając serwery dla swojej firmy, przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę ilość użytkowników w swojej firmie – w tym także tych pracujących zdalnie. Trzeba pamiętać, że posiadanie w zespole pracowników zdalnych wiąże się z koniecznością posiadania terminala serwerowego oraz większej ilości pamięci RAM, procesora o zwiększonej ilości rdzeni do dyspozycji, a także licencji dodatkowej RDS CAL dla każdego z nich.

Właściwy lub niewłaściwy sprzęt w Twojej firmie: czym może skutkować?

Jakość i kondycja sprzętu w firmie jest bardzo ważna, ponieważ bezpośrednio wpływa na efektywność pracowników, jak i całej firmy. Właściwy i sprawnie działający sprzęt przekłada się przede wszystkim na komfort wykonywania zadań, a to z kolei prowadzi do optymalizacji pracy oraz zasobów przedsiębiorstwa: ludzkich, sprzętu oraz finansowych. Warto jednak zachować umiar podczas wyboru urządzeń dla siebie i swojego zespołu. 

Zakup serwera lub urządzeń sieciowych o większych możliwościach, niż aktualne potrzeby, można potraktować jako dobrą inwestycję na przyszłość. Dzięki temu, wraz ze wzrostem firmy i rozwojem sieci wewnętrznej urządzeń, nie będzie konieczne powielenie kosztów zakupu np. nowego serwera zaledwie po kilku latach od poprzedniej inwestycji. Ale jak to wygląda w przypadku stacji roboczych? Czy warto wyposażać swoją kadrę w komputery o wyższych parametrach niż te, które są niezbędne na danym stanowisku pracy? Inwestycja w stacje robocze dla pracowników, które miałyby przesadnie duże możliwości techniczne, przeważnie będzie już zbędnym generowaniem kosztów. Użytkownik najprawdopodobniej nawet nie odczuje wzmożonej mocy urządzenia. Oczywiście, jego praca z komputerem/laptopem będzie płynna, jednak takie same warunki zapewniłby mu też sprzęt o nieco niższych parametrach. 

Kolejnym ryzykiem dla przedsiębiorcy jest wybór sprzętu o niewystarczającej efektywności. Przykładem może być np. zakup serwerów o zbyt niskiej specyfikacji. Oznacza to wówczas przedłużenie dotychczasowych problemów, które jest połączone z nietrafioną inwestycją. Konsekwencje są wówczas oczywiste: dalsza nieefektywność sprzętu oraz pracowników (wolne tempo działania, awarie itp.), a także podwójnie poniesione koszty, ponieważ firma w dalszym ciągu będzie stać przed jeszcze jedną inwestycją w ten sam sprzęt w krótkim okresie czasu. Wybierając urządzenia dla swojej firmy warto zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt: ich producenta. Zakup od niesprawdzonego partnera lub dystrybutora wiąże się z ryzykiem problemów w razie ewentualnej awarii i konieczności skorzystania z obsługi serwisowej. W zależności od rodzaju sprzętu, który uległby takiej awarii, efektem może być nawet przestój w pracy i związane z tym straty finansowe.

O czym pamiętać podczas montażu sprzętu informatycznego? Nie zapomnij o bezpieczeństwie!

Pamiętaj, że wybór i zakup sprzętu to jeszcze nie wszystko! Nie zapomnij o odpowiednim wdrożeniu i zabezpieczeniu nowych elementów infrastruktury! Polecamy przeprowadzenie wówczas audytu informatycznego, który zweryfikuje nie tylko stan zabezpieczeń nowo wdrożonych urządzeń, ale także tych dotychczasowych. Dzięki temu zlokalizujesz ewentualne luki, który mogłyby zagrozić bezpieczeństwu danych Twojej organizacji oraz będziesz mógł wdrożyć działania, które je zabezpieczą.

Kiedy przeprowadzić audyt IT? O tym przeczytasz na naszym blogu: https://itglobal.pl/w-jakich-sytuacjach-przeprowadzic-audyt-it-w-firmie/ 

Przemyślany wybór każdego z urządzeń stanowi klucz nie tylko do usprawnienia działania, ale także do tego, by ich zakup był jednocześnie trafioną inwestycją. Warto więc zawsze odpowiednio rozważyć kolejne parametry komputera, serwerów czy urządzeń sieciowych. Co zrobić w przypadku problemów z odpowiednim doborem urządzeń? Jeśli nie jesteś pewien swoich decyzji związanych z wyborem sprzętu, zawsze możesz zaufać specjalistom, którzy wiedzą na co należy zwrócić uwagę. Dzięki pomocy osób z doświadczeniem zyskasz pewność, że zakupiony sprzęt będzie faktycznym usprawnieniem dla Twojego przedsiębiorstwa.